Heeft u een vraag? NEEM GERUST CONTACT MET ONS OP! Tel: 0345-581835

U bent hier:
Rugpijn na slapen

Rugpijn na het slapen

Slapen is heel belangrijk voor uw lichaam want dan krijg uw lichaam de kans om te herstellen. Rugpijn na het slapen is dan niet fijn. U wilt er graag zo snel mogelijk van af maar dat gaat vaak moeilijk. Het kan gebeuren dat u geen goede slaaphouding heeft. Daarnaast kan het zijn dat uw kussen of uw matras aan vervanging toe is. Het beste is om een nieuwe matras aan te schaffen of hulp te vragen aan een fysiotherapeut.  

Matrassen die helpen om rugpijn te voorkomen 

Eerst leggen we u uit hoe het kan komen dat u rugpijn kan krijgen na het slapen. Het kan vaak komen door een niet zo'n goede slaaphouding maar het kan ook door stress of overbelasting zijn tijdens het slapen. Een perfecte matras voor rugpijn bestaat helaas niet omdat uw lichaamsgewicht en slaaphouding ook bepaald welke matras het beste is voor u. Hier zijn paar tips om het beste matras te vinden die bij u past. 

  1. Zorg ervoor die u een matras koopt die uw wervelkolom goed ondersteunt. 
  2. Ervaar de verschillende materialen bij uw plaatselijke slaapadviseur. 
  3. Kies een matras met de juiste hardheid. Hiermee wordt bedoeld dat uw matras de juiste hardheid heeft voor uw slaaphouding en wat u fijn vindt liggen. 

Rugpijn bij elke manier van slapen 

Als u een rug slaper bent, heeft u vaak het minst last van rugpijn maar als u toch last heeft van uw rug kunt u het beste een kussen onder je knieën plaatsen zodat er minder spanning komt op uw rug. Als u op uw zij slaapt en rugpijn heeft, is het belangrijk om te zorgen dat uw wervelkolom in een rechte lijn zit tijdens het slapen. U kunt ook een kussen onder uw schouder leggen zodat de spanning bij uw schouderbladen minder is. Als u een buikslaper bent, heeft u meer kans op klachten omdat het niet de beste slaaphouding is. We adviseren u om een andere slaaphouding te proberen. Als u toch deze slaaphouding aan blijft houden, kunt u beter een stevige matras kopen.